4 SEO tips voor jouw wordpress website
SEO, oftewel de mumbo-jumbo van de het internet.
Onze amigo’s bij Google maken het ons soms moeilijk om als website terug gevonden te worden op het Wild Wild Web. Dat is niet onbegrijpelijk want er zijn naar schatting meer dan een miljard websites. Wanner iemand iets opzoekt moet er uit heel die rattekesnest iets betekenisvol worden opgevist. Als mens is taal op een heldere manier decoderen niet vanzelfsprekend, voor zo een machine is dat perikel nog veel minder evident. Het zou jammer zijn moest uw pruimenwebshop het verkeerde volk aantrekken hé? De manier waarop een zoekmachine uw website interpreteerd is dus van groot belang. Nu, hoe zorg jij ervoor dat je website (het juiste) volk aantrekt? Ik geef je graag wat tips en tricks mee zodat je zelf de Search Engine Optimisation van jouw WordPress website kan verbeteren.
Niet uw dada of tijd tekort? Contacteer me en ik breng je in contact met top marketeers.
Tip 1 Voorkom Keyword Cannibalization
Een websurfer die een zinnetje intikt in zijn browser heeft een bepaalde intentie. Iets kopen, informatie opdoen, trollen op een forum,… Google analyseert naast de woorden ook de intentie van het zinnetje en gebruikt het om de juiste pagina’s aan te bieden.
Keyword cannibalization gebeurt wanneer meerdere pagina’s op een website dezelfde intentie hebben en elkaar hierdoor in SEO-prestaties belemmeren. Een voorbeeld hiervan is: twee pagina’s die hetzelfde product verkopen. De pagina’s delen beide de intentie om het product te verkopen dus Google weet niet naar welke van de twee het de gebruiker moet doorverwijzen. Je kan wel meerdere pagina’s hebben die geoptimaliseerd zijn voor hetzelfde keyword, zolang ze verschillende intenties hebben, zoals een pagina om een bepaald product te verkopen en een pagina met veelgestelde vragen over dat product.
Conclusie: Je hebt concurrentie genoeg, vorm er geen voor jezelf. Bepaal wat de intenties zijn van jouw website, en verdeel deze onder je pagina’s. Geen twee pagina’s mogen een intentie delen, anders vindt er onderlinge concurrentie plaats.
Tip 2 Verbeter je ‘Time to Value’
Aandachtsspanne. Goudvisgehalte. Google straft websites af die een bezoeker laat wachten. Dat betekent dat je waardevolle content best bovenaan de pagina zet. Maak je intro dus niet te lang en draai geen vijf tekstblokken rond de pot. Bij een pagina over ‘SEO tips’ moet de gebruiker direct de tips te zien krijgen. Vooral op mobiele toestellen kan dit al eens een uitdaging zijn. Hier kan het aangewezen zijn om op de mobiele versie van je website al eens een foto weg te laten.
Conclusie: als je een website bouwt, zorg je ervoor dat de essentie van de pagina bovenaan staat.
Tip 3 Bouw Topic Clusters
Een Topic Cluster is een groep artikels of content, die steunt op een Topic Pillar. Veel Engels, ik weet het… Het is het gemakkelijkst om het uit te leggen via deze pagina waar je nu op zit. Deze pagina is namelijk onderdeel van mijn ‘SEO cluster’ die samenkomt op mijn blogpagina. Al mijn artikeltjes over SEO vormen de Topic Cluster, de blogpagina is dan de Topic Pillar.
Overweeg het volgende: als een website 1 grote pagina heeft over pruimen of een website heeft 10 kleine pagina’s over pruimen, wie oogt het meest betrouwbaar? Google denkt ook zo. Al is dat natuurlijk stierenkak, want kwaliteit zou boven quantiteit moeten staan. Bon, technologie is zover nog niet, dus voorlopig kan je met deze simpele tip dus best nog wel wat SEO-puntjes scoren!
Conclusie: Creëer meerdere pagina’s rond een thema, en laat die samenkomen op één landingspagina.
Tip 4 Strategische interne links leggen
Goede interne links helpen (domme) zoekmachines om je content en site-structuur beter te begrijpen en helpen gebruikers om je website te navigeren. De strategische kant gaat over het weten hoe en waar je links moet toevoegen.Link af en toe naar je belangrijkste pagina’s vanaf thematisch relevante pagina’s. Gebruik een beschrijvende anchor-tekst die dezelfde zoekintentie heeft als het primaire keyword van de pagina waarnaar het linkt.
Conclusie: Gebruik descriptieve anchorlinks die mensen doorverwijzen naar je belangrijkste pagina’s.